Jednym z głównych zadań realizowanych w obszarze oświaty jest zwiększanie możliwości indywidualnego rozwoju ucznia, motywowanie do dalszego pogłębiania wiedzy oraz zdobywania nowych osiągnięć. Miasto Mrągowo w celu wspierania dzieci i młodzieży szczególnie uzdolnionej oraz osiągającej bardzo dobre wyniki w nauce realizuje Mrągowski Program Wspierania Edukacji Uzdolnionych Dzieci i Młodzieży.
Szczegółowe informacje dotyczące programu znajdują się w części raportu poświęconej Realizowanym Politykom, Programom i Strategiom.
Liczba dzieci objętych nauczaniem przedszkolnym
Liczba dzieci w wieku 3-6 lat objęta wychowaniem przedszkolnym (przedszkola publiczne i niepubliczne oraz oddziały przedszkolne w szkołach).
Współczynnik skolaryzacji przedszkolnej
Wskaźnik określa stosunek liczby dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym w wieku 3-6 lat w przedszkolach publicznych i niepublicznych oraz oddziałach przedszkolnych w szkołach) w ogólnej liczbie dzieci w tym wieku z terenu miasta.
Średnia liczebność oddziałów w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy.
Średnia liczba etatów nauczycielskich na oddział w SP
Wskaźnik określa ilu nauczycieli przypada przeciętnie na 1 oddział klasowy.
Liczba uczniów w szkołach podstawowych
Współczynnik skolaryzacji w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa jaki odsetek dzieci objętych obowiązkiem szkolnym pobiera naukę w szkole podstawowej (szkoły publiczne i niepubliczne).
Liczba uczniów na etat nauczycielski w szkołach podstawowych
Wskaźnik określa ilu uczniów przypada na 1 etat nauczycielski w szkole podstawowej.
Wskaźnik efektywności zatrudnienia nauczycieli
Wskaźnik określa ilu uczniów potrzeba, aby sfinansować 1 umownie liczony etat nauczyciela.
W roku szkolnym 2022/2023 Miasto Mrągowo było organem prowadzącym dla 2 ośmioletnich szkół podstawowych oraz 2 przedszkoli w podziale na:
Szkołę Podstawową nr 1 im. Mikołaja Kopernika,
Szkołę Podstawową nr 4 im. gen. Stefana "Grota" Roweckiego,
Przedszkole nr 1 "Stokrotka",
Przedszkole nr 2 "Bajka".
Organizacja szkół i przedszkoli w roku szkolnym 2022/2023
368
Liczba zatrudnionych pracowników ogółem w roku szkolnym 2022/2023
234
Liczba zatrudnionych nauczycieli w roku szkolnym 2022/2023
134
Liczba zatrudnionych pracowników administracji i obsługi w roku szkolnym 2022/2023
Ponadto Miasto Mrągowo było organem prowadzącym dla Młodzieżowego Domu Kultury:
332 wychowanków w 30 oddziałach,
średnia liczba wychowanków w oddziale - 11,07,
liczba zatrudnionych pracowników - 11, w tym:
7 nauczycieli na 5,16 etatach,
4 pracowników administracji i obsługi na 2,38 etatach,
struktura zatrudnienia nauczycieli wg stopnia awansu zawodowego:
początkujący - 1,
mianowany - 1,
dyplomowani - 5.
Nauczyciele oraz pracownicy administracji i obsługi
Nauczyciele wg stopnia awansu zawodowego
W roku szkolnym 2022/2023 liczba nauczycieli wg stopnia awansu zawodowego kształtowała się następująco:
nauczyciele początkujący - 57 os. (24% ogółu),
nauczyciele mianowani - 41 os. (17% ogółu),
nauczyciele dyplomowani - 143 os. (59% ogółu).
Baza lokalowa szkół podstawowych i przedszkoli
5 747 587,86 zł
Wartość dotacji przekazana dla niepublicznych przedszkoli i żłobków ogółem w 2023 r.
5 535 487,86 zł
Wartość dotacji przekazana dla niepublicznych przedszkoli w 2023 r.
212 100,00 zł
Wartość dotacji przekazana dla niepublicznych żłobków w 2023 r.
Dotacje dla niepublicznych przedszkoli i żłobków w 2023 r.
Liczba uczniów/wychowanków/uczestników z Ukrainy przyjętych do szkół i placówek oświatowych w związku z trwającym konfliktem zbrojnym
Rok szkolny 2022/2023 był kolejnym, w którym w związku z konfliktem zbrojnym na terytorium Ukrainy, na placówki oświatowe zostały nałożone dodatkowe zadania związane z kształceniem, wychowaniem i opieką nad dziećmi i uczniami będącymi obywatelami Ukrainy. Wszystkie ustawowe zadania oświatowe zostały zrealizowane prawidłowo.
Do zadań ustawowych Gminy Miasto Mrągowo należy zapewnienie warunków umożliwiających stosowanie specjalnej organizacji nauki oraz metod pracy dla dzieci i młodzieży objętych kształceniem specjalnym w podległych placówkach oświatowych.
W roku szkolnym 2022/2023 (stan na 30.09.2022 r.):
do publicznych przedszkoli zapisanych było 16 dzieci z orzeczeniami o potrzebie kształcenia specjalnego,
a do szkół podstawowych 105.
Działania podejmowane przez miasto i placówki w zakresie organizacji kształcenia specjalnego:
tworzenie oddziałów integracyjnych,
zapewnienie nauczycieli specjalistów, współorganizujących proces kształcenia oraz pomocy nauczyciela,
doposażanie placówek w odpowiednie dla uczniów niepełnosprawnych pomoce dydaktyczne oraz wyposażenie,
rozpoznawanie potrzeb oraz możliwości psychofizycznych i edukacyjnych uczniów z niepełnosprawnościami,
dostosowanie treści, metod i organizacji nauczania do możliwości uczniów z niepełnosprawnościami,
zapewnienie możliwości korzystania z pomocy psychologiczno-pedagogicznej i specjalnych form pracy dydaktycznej,
dostosowanie oferty zajęć specjalistycznych oraz zajęć pozalekcyjnych do potrzeb i możliwości uczniów (m.in. zajęcia korekcyjno-kompensacyjne, terapia ręki, integracja sensoryczna, zajęcia rozwijające kompetencje społeczne, rewalidacja ruchowa, zajęcia logopedyczne),
angażowanie dzieci do aktywnego udziału w życiu klasy,
organizowanie warsztatów profilaktycznych oraz cyklicznych spotkań dla rodziców ze specjalistami,
organizowanie zajęć otwartych dla rodziców i nauczycieli,
finansowanie doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie pracy z uczniem niepełnosprawnym.