do roku 2022
do roku 2022
Dochody bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom transferów bieżących do budżetu.
Dochody majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na skuteczność działań w zakresie pozyskiwania dodatkowych środków na inwestycje.
Dochody własne na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom samodzielności finansowej jednostki i poziom elastyczności budżetu.
Dochody unijne na mieszkańca
Wartość wskazuje na aktywność jednostki w zakresie pozyskiwania środków zewnętrznych.
Najważniejszym źródłem dochodów Miasta Mrągowo w 2023 r. były wpływy z subwencji ogólnej z budżetu państwa, które zostały wykonane w kwocie prawie 22,5 mln zł, tj. 16,1% dochodów ogółem. Drugim co do wielkości źródłem dochodów były wpływy z udziału w podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT), stanowiące 13,7% wszystkich dochodów miasta. Dochody te zostały wykonane w wysokości ponad 19,2 mln zł i w stosunku do roku poprzedniego były niższe o ponad 3,9 mln zł.
Najważniejszym źródłem dochodów własnych miasta był podatek od nieruchomości, który w 2023 r. wykonano na poziomie ponad 15,9 mln zł (11,4% wpływów). Istotnym źródłem dochodów własnych miasta były również wpływy z innych opłat lokalnych pobieranych przez JST (wykonane w wysokości ponad 6,6 mln zł). Pięć najważniejszych pozycji źródeł dochodów budżetu w 2023 r. stanowiło łącznie 64,0% wszystkich wpływów.
do roku 2022
do roku 2022
Wydatki bieżące na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom środków jaki przeznaczano na realizację zadań bieżących jednostki.
Wydatki majątkowe na mieszkańca
Wartość wskazuje na poziom nakładów na realizację inwestycji oraz przyjęte priorytety w zakresie realizacji zadań własnych.
Środki własne
na inwestycje
Wartość nadwyżki operacyjnej pomniejszona o spłatę długu. Wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
Wydatki zrealizowane
z dofinansowaniem
Wartość wydatków zrealizowanych z udziałem środków zewnętrznych. Świadczy o aktywności JST w zakresie pozyskiwania zewnętrznych źródeł finansowania.
W 2023 r. Miasto Mrągowo najwięcej środków wydatkowało na realizację zadań z zakresu oświaty i wychowania. Miasto przeznaczyło na realizację zadań oświatowych ponad 43,3 mln zł, co stanowiło 32,2% wydatkowanych środków. Obecność wydatków oświatowych na pierwszym miejscu w strukturze wydatków miasta wpisuje się w standardowy obraz tej części budżetu większości gmin w Polsce. Drugim najważniejszym kierunkiem wydatków miasta w 2023 r. były wydatki związane z gospodarką komunalną i ochroną środowiska, na które przeznaczono ponad 24,1 mln zł, tj. 17,9% budżetu wydatkowego. Było to związane z realizacją zadań inwestycyjnych na kwotę ponad 14,6 mln zł. Na pomoc społeczną, wsparcie rodziny i pozostałe zadania z zakresu polityki społecznej, które wiązały się w głównej mierze z wypłatą zasiłków i świadczeń społecznych, opłatami za pobyt mieszkańców miasta w domach pomocy społecznej i funkcjonowaniem ośrodka pomocy społecznej. W 2023 r. zrealizowano je na poziomie 23,6 mln zł. Utrzymanie aparatu administracyjnego w 2023 r. kosztowało niemal 11,0 mln zł, co stanowiło 8,2% wydatków budżetowych miasta. Znaczące środki miasto wydatkowało również w obszarze gospodarki mieszkaniowej oraz transportu i łączności, co wiązało się z realizowanymi przez miasto zadaniami inwestycyjnymi.
do roku 2022
do roku 2022
Wynik budżetu
ogółem
Określa nominalną różnicę pomiędzy wysokością uzyskanych dochodów i zrealizowanych wydatków.
Wynik budżetu
bieżącego
Wartość wskazuje na zdolność do realizacji inwestycji i spłaty zobowiązań bez pozyskiwania finansowania zewnętrznego.
Zadłużenie w stosunku do dochodów
Wartość wskazuje na udział kwoty długu w dochodach budżetowych.
Koszt obsługi
długu
Wartość wydatków na zapłatę odsetek od każdego 1 mln zaciągniętych kredytów, pożyczek oraz emisji obligacji.
Zadłużenie Miasta Mrągowo na koniec 2023 r. wyniosło prawie 19,2 mln zł. W stosunku do roku poprzedniego kwota zadłużenia miasta wzrosła o blisko 7 mln zł. Wartość relacji kwoty długu do dochodów ogółem na koniec roku wyniosła 13,7% i utrzymuje się na niskim poziomie. Poziom wygenerowanej w 2023 r. nadwyżki operacyjnej zapewnia bezpieczeństwo finansowe, również w zakresie spełnienia ustawowej relacji zadłużenia, o której mowa w art. 242-244 ustawy o finansach publicznych.